Fitlopta na sedenie do kancelárie, pre tehotné aj na cvičenie. Vyberajte veľkosť podľa výšky

Cvičenie v posilňovniach i to s vlastnou váhou na čerstvom vzduchu zažíva v posledných rokoch obrovský rozmach. Zdravotné benefity však môžete získať tiež z cvičenia doma. Skvelým pomocníkom vám pri tom bude tzv. gymnastická lopta, nazývaná tiež fitlopta.

Rehabilitácia na fitlopte

V tomto článku si povieme o jej výhodách i nevýhodách a poradíme, ako si vybrať tú správnu práve pre vás.

Obľúbené produkty

Fitlopta do kancelárie či na sedenie doma

Na tele máme okrem veľkých svalových skupín aj nespočetné množstvo malých svalov, ktoré napomáhajú udržiavať stabilitu nielen pri pohybe, ale tiež pri sedení či státí. Pri dlhších obdobiach nečinnosti (sedavé zamestnanie, vynechávanie cvičenia či pohybu) tieto svaly postupne ochabujú, neposkytujú telu dostatočnú oporu, čo môže viesť až k bolestiam pohybového aparátu.

Fitlopta do kancelárie

Tieto svaly však môžete posilniť silovým cvičením alebo tiež napr. sedením na fitlopte. Stabilná opora, akú dosiaľ malo vaše telo na sedáku kancelárskej stoličky, sa razom skoncentruje do omnoho menšej plochy. Fitlopta na sedenie vám pomôže uviesť do činnosti brušné a chrbtové svaly, ktoré budú nútené udržiavať rovnováhu vášho tela. Týmto spôsobom ich môžete časom posilniť do takej miery, že vaše bolesti úplne vymiznú spolu s nesprávnym držaním tela a pocitmi stuhnutosti. Aby ste však svaly nepresilili, je vhodné, ak budete fitloptu striedať so štandardnou kancelárskou stoličkou, prípadne čas sedenia na fitlopte postupne predlžovať.

Cvičenie s fitloptou

Fitlopta je ideálnym nástrojom na jednoduché cvičenie s vlastnou váhou. Nenarastú vám z neho síce veľké svaly, no rozhodne ním spevníte tie existujúce spolu s kĺbmi a šľachami. Sú veľmi obľúbenou pomôckou pri fyzioterapii. Na účely cvičenia sa dajú nájsť okrem klasických modelov aj tie s úchytmi, či už pevnými alebo elastickými expandérmi.

Čo sa týka samotných cvikov, najvhodnejšie je pozrieť si rôzne inštruktážne videá na internete, kde je ich prevedenie omnoho názornejšie, než poskytne akýkoľvek slovný opis. Fitloptu však môžete používať aj ako náhradu lavičky pri cvičení s expandérmi alebo jednoručnými činkami.

Fitlopta pre tehotné ženy

V tehotenstve neprichádza do úvahy silná fyzická námaha v podobe silového cvičenia s činkami. Cvičenie s fitloptou však pomohlo už nejednej budúcej mamičke prekonať kompikácie ako bolesti chrbta, opuchy, kŕčové žily, únavu či zápchu. Cvičenie navyše vyplavuje endorfíny a pomáha zahnať stres, regulovať krvný tlak a pôsobí ako prevencia pred vznikom cukrovky a hromadením zbytočného tuku v oblasti brucha a vnútorných orgánov. Taktiež pomáha lepšie pripraviť telo na pôrod a umožňuje sa z neho rýchlejšie zotaviť. V Nemecku, USA či Japonsku je cvičenie s fitloptou bežnou súčasťou predpôrodnej prípravy.

Cvičenie na fitlopte

Pri cvičení by ste sa mali zamerať na cviky na uvoľnenie chrbtových svalov a posilnenie tých panvových a sedacích. Na internete nájdete množstovo inštruktážnych videí s cvikmi určenými pre rôzne obdobia tehotenstva. Či už chcete cvičiť doma alebo na skupinových cvičeniach v špecializovaných zariadeniach, cvičenie určite konzultujte vopred s vaším ošetrujúcim lekárom. Pred cvičením nezabúdajte na ľahkú rozcvičku a strečing. Dôležité je aj správne dýchanie, vydychujte vždy pri svalovej kontrakcii, nadychujte sa pri uvoľnení svalu.

Akú veľkú fitloptu si vybrať

Na fitlopte by ste mali dokázať sedieť tak, aby ste držali chrbát vystretý a nehrbili sa. Preto je nutné vybrať jej správnu veľkosť, pričom pre výber existuje niekoľko postupov.

Veľkosť fitlopty podľa polohy kolien

Platí tu zásada, že pri sedení na fitlopte by mala byť vaša panva položená o niečo vyššie, než kolená. Vezmite teda fitloptu a posaďte sa na ňu. Dajte si však pozor, aby bola dostatočne nafúkaná, čo v obchodoch so športovými potrebami rozhodne nebýva pravidlom.

Fitlopta podľa výšky – Najrýchlejším a pomerne presným spôsobom je vybrať priemer fitlopty podľa telesnej výšky. Pomôže vám s tým nasledujúca tabuľka:

Telesná výška Priemer fitlopty
do 150 cm 45 cm
150 – 165 cm 55 cm
165 – 175 cm 65 cm
175 – 185 cm 75 cm
185 – 195 cm 85 cm
nad 195 cm 95 cm

Veľkosť fitlopty podľa dĺžky paže – Zmerajte si dĺžku ruky od končekov prstov k ramenu. Ak je dĺžka do 45 cm, je vhodná lopta s priemerom 35. Na každých 10 cm dĺžky navyše pripočítajte k priemeru fitlopty 10 cm a dostanete tak ideálny priemer lopty vhodný pre vás.

Okrem toho môžete priemer fitlopty regulovať v rozsahu niekoľkých centimetrov prostredníctvom intenzity jej nafúknutia. Berte do úvahy aj vašu hmotnosť – ak máte značnú nadváhu, lopta pod vami viac klesne a jej celková výška bude menšia. V tomto prípade je teda lepšie vybrať si radšej o číslo väčšiu fitloptu.

Na sedenie môžete použiť aj špeciálnu kombináciu stoličky a fitlopty – tzv. balónovú stoličku. Je vybavená uzamykateľnými kolieskami a pevným operadlom, takže pomáha odľahčiť bedrovú časť a udržiavať správne držanie tela pri dlhodobom sedení na nej.

Ďalšie parametre a funkcie fitlôpt

  • Protišmykový povrch – Fitlopty sú vyrábané z rôznych druhov materiálov, najčastejšie je to PVC. Ak máte doma klzkú podlahu, hľadajte fitlopty s protišmykovou úpravou.
  • Nosnosť – Lacnejšie modely mávajú nosnosť okolo 120 kg, tie drahšie však až 200 kg a špičkové modely garantujú zaťaženie až 500 kg. V prípade, ak máte nadváhu, sa s týmito modelmi nemusíte báť ani dynamickejšieho cvičenia.

Sedenie na fitlopte

  • Masážna funkcia – Niektoré fitlopty majú buď polovicu, alebo celú plochu povrchu pokrytú jemnými výbežkami, ktoré pôsobia ako jemná masáž.
  • Automatické uvoľnovanie tlaku vzduchu – Táto funkcia sa označuje tiež anglickým slovným spojením anti-burst. Ide o automatický pretlakový ventil, ktorý v prípade prebytku tlaku postupne vypustí časť vzduchu tak, aby udržal v lopte ideálny tlak s ohľadom na vašu hmotnosť. Nemusíte sa tak obávať, že by ste loptu prefúkli až do prasknutia.

Ako nafúkať fitloptu

Väčšina fitlôpt disponuje podobným ventilom ako nafukovacie hračky alebo lehátka na vodu. Niektoré modely však majú ventil menší a na ich nafúkanie je nutné využiť pumpu a tenký nadstavec, tzv. dutú ihlu. Pumpa aj s nadstavcom býva priložená v balení niektorých lôpt, avšak majte na pamäti, že fúkanie fitlopty ústami pri týchto modeloch nie je možné

Obľúbené produkty

Autor článku

Michal Toma

Som technik telom i dušou. Odmalička ma bavilo rozoberať a skladať rôzne prístroje a zisťovať, ako fungujú. Podobne dokážem rozobrať na súčiastky...


Pridať komentár

Pozrite si aj naše inšpirácie

Zelená detská izba – hodí sa pre chlapcov i dievčatá Zelená detská izba – hodí sa pre chlapcov i dievčatá

Zelená detská izba je vhodnou voľbou, či už vyberáte zariadenie pre dievča, alebo chlapca. Zelená je optimistická farba, ktorá upokojuje. Pozrite sa, ako dobre v detskej izbe vyzerá.

Betónové kvetináče – hodia sa do bytu i do záhrady Betónové kvetináče – hodia sa do bytu i do záhrady

Betonové kvetináče sa skvelo hodia nielen do vašej záhrady, ale aj do bytu. Môžete do nich zasadiť rôzne sukulenty, ale napríklad aj ihličnany.

Záhradný altánok – oceníte ho v lete i na jeseň Záhradný altánok – oceníte ho v lete i na jeseň

Uvažujete nad záhradným altánkom? Určite si ho do svojej záhrady zaobstarajte. Stane sa pre vás oázou pokoja a miestom symbolizujúcim oddych.



Publikované dňa: 26.12.2018
Hodnotenie článku:
(91.6%)

V tejto kategórií nájdete aj:

Výhody merino termoprádla pri športovaní? Vlna je vhodná do mrazu i na motorku Výhody merino termoprádla pri športovaní? Vlna je vhodná do mrazu i na motorku

Termoprádlo na zimu je základom oblečenia každého športovca. Udržiava stálu telesnú teplotu a odvádza pot od pokožky. Prečo si zvoliť práve termoprádlo z merino vlny?

Ako vybrať vybavenie na squash? Správna squashová raketa je základ! Ako vybrať vybavenie na squash? Správna squashová raketa je základ!

Na prvý pohľad je výber vybavenia na squash pomerne jednoduchý – stačí vám raketa, loptička, športová obuv a hotovo. Je to však naozaj tak? V našom článku vám prezradíme všetko podstatné!

Aké výhody má veslovací trenažér? Skúsenosti potvrdzujú, že pomáha aj pri chudnutí Aké výhody má veslovací trenažér? Skúsenosti potvrdzujú, že pomáha aj pri chudnutí

Špecifický druh pohybu, pri ktorom sedíte na posuvnom sedadle a odrážate sa nohami, zapája veľké svalové skupiny horného i spodného chrbta, brušných svalov i nôh. Viete, ako si trenažér...